21 metode de crestere a ratei de conversie a unui magazin online

In primul rand sa incepem prin a explica ce este rata de conversie. Din pacate, marea majoritate cand aud de rata de conversie se gandesc in primul rand la campanii Google Adwords. Acest lucru se intampla mai ales din cauza agentiilor de marketing digital care pun accentul pe campaniile Adwords, intrucat sunt mai comode, mai simplu de executat, iar cel mai mare efort vine din partea clientilor (financiar). Puteti gasi aici o analiza cu rolul jucat de Google Adwords intr-o campanie de marketing digital.

Rata de conversie a unui magazin online inseamna numarul de clienti raportat la numarul de vizitatori unici ai magazinului. Orice magazin online ar trebui sa aiba ca scop cresterea ratei de conversie, astfel incat daca in momentul de fata doar 1 din 10 vizitatori achizitioneaza un produs, pe viitor, prin diferite metode de convingere, cel putin 2 din 10 vizitatori sa faca o achizitie.

Rata de conversie poate fi calculata prin urmatoarea formula: rata conversie = numarul de vanzari / numarul de vizitatori unici * 100.

Prezentam mai jos cateva metode ce pot fi aplicate pentru a creste rata de conversie a unui magazin online. Prezentarea acestor metode are scopul de a educa atat proprietarii de magazine online, cat si consumatorii, pentru a nu cadea prada practicilor lipsite de etica:

  • 1. Mai multe optiuni. Este de preferat sa existe mereu mai multe optiuni pe pagina produsului. In afara de butonul “cumpara”, ar trebui sa existe o optiune cu “adauga la lista de dorinte”, pentru a oferi o alternativa posibilului client. In absenta unei alternative vizitatorul poate alege sa inchida siteul.

    metoda adauga lista dorinte

  • 2. Frica de a pierde. Puneti accentul pe ceea ce pierd vizitatorii daca nu achizitioneaza pe moment. Spre exemplu, in loc de a spune “economisti 30%”, promotia poate fi prezentata printr-un text de genul “nu pierdeti sansa de a economisi 200 RON”.
  • 3. Produsele vizualizate. Amintiti vizitatorilor ce produse au vizualizat chiar daca nu sunt clienti logati. Atat in timpul aceleasi sesiuni, cat si in cadrul unei vizite ulterioare, este recomandat sa existe o sectiune unde vizitatorii sa fie informati cu privire la produsele pe care le-au vizualizat in trecut. Aveti mai jos un exemplu concret de implementare venit de la gigantul Amazon:

    produse vizualizate crestere rata conversie

  • 4. Stari emotionale. Cand sunt fericiti oamenii sunt dispusi sa incerce lucruri noi, iar cand sunt ingrijorati fac mai ales alegeri conservatoare. Starile emotionale pot fi create prin designul siteului, prin textul de pe site sau prin poze. In cazul unui newsletter adresat clientilor deja existenti puteti incerca inducerea unei stari de melancolie, mai ales daca produsele prezentate in mesaj sunt asemanatoare cu cele achizitionate in trecut. O sa fiti surprinsi de rezultate.
  • 5. Imaginile faciale distrag atentia. Primul lucru care il observam sunt expresiile faciale, indiferent ca este vorba de viata de zi cu zi sau de mediul online. Evitati sa folositi astfel de imagini in paginile care contin si butonul “cumpara”, intrucat puteti distrage atentia vizitatorilor. Imaginile faciale sunt folosite de preferinta pe prima pagina, iar privirea arata catre un produs care se doreste a fi promovat intens, sau catre un buton care indeamna la actiune. Aveti exemplul celor de Spotify care au dus aceasta metoda la rang de arta:

    rata conversie indeamna actiune

  • 6. Oferta langa emotie. Fiecare magazin are o oferta, si de asemenea fiecare magazin incearca sa creeze anumite emotii. Secretul este ca oferta pe care o promovati sa fie cat mai aproape de sectiunea care creaza cea mai mare emotie. Este recomandat ca sectiunile “termeni si conditii” si “cookies” sa fie cat mai departe de oferta, de obicei ascunse undeva in josul paginii.
  • 7. Frica poate convinge. Puteti face referire la temerile binecunoscute ale oamenilor (mai ales cele legate de sanatate) si prezentarea produselor din magazin ca solutii. Aveti mai jos doua exemple de campanii a celor de la World Wide Fund, care incearca sa atraga atentia prin folosirea fricii.

    Exemplul 1:

    crestere rata conversie wwf campanie 1

    Exemplul 2:

    creste rata conversie campanie 2 wwf

  • 8. Noi suntem solutia. Este intotdeauna de preferat sa va cunoasteti audienta si sa va prezentati magazinul ca fiind o solutie personalizata. Dar in cazul in care nu ati reusit sa faceti acest lucru, sau pur si simplu magazinul se adreseaza mai multor categorii, atunci apelati la un text generalist in care se pot regasi mai toti consumatori, dupa metoda horoscopului.
  • 9. Toti vor sa ajute. Ati observat cate distribuiri au postarile cu persoane disparute? Sute sau chiar mii. Toate lumea vrea sa ajute in ziua de azi, si va puteti folosi de acest sentiment pentru a obtine recenzii la produsele vandute. Pur si simplu reveniti cu un email la cateva zile de la livrarea produslui, mentionand ca parerea persoanei in cauza va ajuta alti oameni.
  • 10. Cat mai clar. Toti uram incertitudinile, din simplul fapt ca sunt prea multe in ziua de azi. Navigarea pe site trebuie sa fie cat mai simpla, ofertele trebuie sa fie clare, evitati concursurile de genul “sansa de a castiga” si prezentati garantii (banii inapoi daca este posibil).
  • 11. Sentimentul de apartenenta. Oamenii in general simt nevoia sa apartina unui grup, sa fie acceptati de semenii lor in comunitatile deja existente. Nu ezitati sa creati astfel de comunitati, strans legate de domeniul dumneavoastra de activitate, si sa afisati pe cat posibil activitatea acelei comunitati pe site. De asemenea se poate crea o sectiune unde sa fie prezentate ultimele articole achizitionate de pe site, alaturi de numele cumparatorului.

    creste rata conversie articole recent cumparate

  • 12. Control. Toti vrem sa detinem controlul, de aceea tindem sa evitam situatiile care ne priveaza de acest sentiment. Magazinele online au prea multe campuri obligatorii care trebuiesc completate atunci cand clientul doreste sa plateasca. Numarul campurilor obligatorii trebuie redus la minimul necesar, pentru ca clientul sa se simta in permanenta in control.
  • 13. Pretul cumparatorului. In momentul in care cereti recenzii, puteti cere de asemenea cumparatorului sa isi creeze propriul pret, in cazul in care ar avea ocazia sa vanda produsul pe care tocmai l-a achizitionat. Veti afla cu surprindere ca marea majoritate vor alege un pret mai mare decat cel pe care l-au platit. In felul acesta dati ocazia clientilor sa isi construiasca o parere pozitiva despre achizitia facuta, si de asemenea sa memoreze momentul, revenind cel mai probabil pe viitor pentru alte achizitii. Putine magazine din mediul online au implementat deocamdata aceasta practica, dar tendinta se va raspandi rapid in viitor.
  • 14. Rasplata. Incercati mereu sa rasplatiti vizitatorul, chiar si cu lucruri marunte. Un exemplu bun este acela al campurilor ce trebuiesc completate la achizitionarea produselor. Dupa fiecare camp completat corect adaugati instant un semn de bifat cu verde, dupa modelul din poza de mai jos.

    creste rata de conversie prin rasplata instanta a comportamentului corect

  • 15. Intareste-le convingerea. In urma studiilor s-a dovedit ca starile de incertitudine cresc in momentele imediat urmatoare unei achizitii. De aceea trebuie sa ii ajuti pe clienti sa isi intareasca singuri convingerea ca au facut alegerea perfecta. Chiar dupa achizitie, adaugati un formular prin care sa ii intrebati pe clienti de ce au ales acel produs. Toti vor lista caracteristicle produsului, isi vor intari singuri convingerea ca au facut cea mai buna alegere, si vor reveni cu o noua achizitie pe viitor.
  • 16. Produsele domestice. Consumatorii prefera in procentaj din ce in mai mare produsele domestice. Aceasta tendinta este in crestere nu doar la noi in tara, ci si pe plan mondial. Un studiu realizat in 2015 de Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania arata ca 66% dintre cei chestionati prefera produsele romanesti. Avand in vedere campaniile de promovare a produselor romanesti din ultima perioada, numarul celor care prefera produsele traditionale a crescut semnificativ.
    Daca aveti in magazin produse romanesti, nu ezitati sa transmiteti semnale consumatorilor prin adaugarea unui mic steag.
  • 17. Vremea. Este dovedit ca vremea ne influenteaza starea de spirit. Astfel, in zilele insorite puteti prezenta produse noi si inovatoare clientilor existenti, iar in zilele mohorate, ploioase, puteti prezenta clientilor variante putin imbunatatite a produselor pe care le-au achizitionat deja in trecut.
  • 18. Concluziile intai. Timpul este o resursa limitata. In paginile produselor prezentati specificatiile acestora prin sageti sau semne de bifat, nu prin romane intregi. Abia apoi daca doriti neaparat elaborati la fiecare atribut in parte.
  • 19. Accesibilitate. Navigarea pe site pe site trebuie sa fie usoara si placuta, incepand de la prima pagina deschisa si pana la checkout. Inclusiv cei de la Google avertizeaza asupra acestui aspect:

  • 20. Increderea. Siteul trebuie sa inspire un sentiment de incredere prin navigare usoara, design placut, solid si sigur.
  • 21. Eforturi constante. Testati in permanenta, schimbati o poza, un text, aflati mai multe despre vizitatori, perfectionati-va in digital marketing sau apelati la servicii profesioniste.
  • Despre autor

    digital.ro
    digital.ro

    Servicii Digital Marketing Complete: paul@digital.ro

    Copyright © 2017 Digital Marketing