Rolul Google Adwords si Facebook Ads intr-o campanie de digital marketing

In cazul in care nu ati observat deja, suntem intr-o trecere de la marketingul clasic, in care consumatorul era impins catre produse prin distragerea atentiei, la marketingul bazat pe crearea de valoare, ce are ca rezultat atragerea clientului catre companie.

Rabdarea consumatorilor a ajuns intr-un punct limita, iar mecanismele de aparare impotriva distragerii atentiei sunt mai dezvoltate ca niciodata. Suntem imuni la bannerele de pe strazi sau de pe siteuri, le ignoram total, suntem imuni la reclamele de la televizor, din ziare, ba chiar si la stiri sau talk show-uri, in momentul in care observam ca se incearca plasarea vreunui produs sau vreo promovare subtila. Decenii intregi strategiile de marketing au avut la baza impingerea brutala a consumatorilor catre produse, iar acum aceasta tehnica nu doar ca nu mai functioneaza, dar atrage si antipatie si poate avea ca rezultat patarea reputatiei, dupa cum am prezentat intr-o postare anterioara.

Astfel, s-a ajuns ca 30% din utilizatorii de internet din Romania sa blocheze anunturile. In 2012, intre 70% – 80% utilizatori de internet pe plan mondial ignorau anunturile platite. Numarul lor a crescut constant de-a lungul anilor, iar singura metoda pentru ca un astfel de sistem sa mai functioneze a fost “mascarea” anunturilor platite. Acum cativa ani cei de la Google au schimbat culoarea textului care ne informeaza ca rezultatul afisat este de fapt un anunt sponsorizat. Astazi textul are aceeasi culoare ca link-ul, iar fundalul este transparent. Tocmai din aceasta cauza, in urma unui studiu realizat in 2016 de Oxfam, a rezultat ca aproximativ 50% din utilizatorii Google nu isi dau seama cand un rezultat este sponsorizat (link-ul este catre un document pdf in engleza).

In ziua de azi consumatorul este mai “pretentios” ca niciodata, apreciaza doar informatia autentica, valoroasa, cauta sa stabileasca relatii trainice bazate pe incredere, si incearca sa pedepseasca atunci cand simte ca increderea i-a fost inselata (prin recenzii). Campaniile de marketing digital trebuie construite plecand in primul rand de la aceasta premiza, punand mereu pe primul plan nevoile si dorintele consumatorilor.

Increderea este de fapt conceptul pe care se va baza marketingul in viitorul apropiat, iar organizatiile care nu vor reusi sa se adapteze vor intra intr-un declin, incet dar sigur.

Media online este de 3 tipuri: paid (platita), owned (care ne apartine) si earned (castigata). Media de tip paid contine Google Adwords, Facebook Ads, postari sponsorizate pe bloguri, si in general tot ceea ce inseamna “platit”. Owned media inseamna propriile canale de distributie a informatiei: site, newsletter, conturi de social media, etc Earned media reprezinta canalele de distributie unde a ajuns informatia companiei, fara insa ca aceste canale sa apartina organizatiei respective. Spre exemplu, distribuiri pe Facebook, sau pe alte retele de socializare, recenzii pe bloguri, si asa mai departe.

Toate campaniile solide de digital marketing contin cele trei tipuri de media: paid, owned si earned. Diferentele dintre campanii sunt date de procentajele din fiecare tip de media, procentaje ce se stabilesc in functie de client, audienta, obiectiv, domeniu de activitate, resurse existente, etc. O organizatie care isi respecta clientii intotdeauna se va concentra intai pe canalele proprii si cele castigate, iar abia apoi pe media platita.

In ziua de azi puterea este la consumator, el spune cum vrea sa fie abordat, iar toate statisticile arata clar un consumator satul de tot ceea ce inseamna media platita.

Facem un simplu exercitiu, ganditi-va cand a fost ultima data cand ati dat click pe un rezultat sponsorizat dintr-o cautare Google. Continuam exercitiul cu cei cativa dintre voi care au reusit sa isi aminteasca (pentru majoritatea probabil a tecut prea mult timp de cand au accesat un rezultat sponsorizat), acum ganditi-va daca ati achizitionat vreun produs / serviciu, sau macar daca ati lasat adresa de email pe site-ul din anuntul sponsorizat. Cel mai probabil ca nu. Atunci, intr-o posibila calitate de detinator al unui magazin online, pentru ce v-ati axa mai intai pe campanii Adwords?

Sa nu intelegeti gresit, Google Adwords este o unealta incredibil de puternica si care poate aduce beneficii imense, dar utilizarea acestei platforme trebuie adaptata la cerintele consumatorilor din ziua de azi. Stiti vreo companie care sa fi creat, iar apoi sponsorizat, un articol doar pentru ca textul de pe pagina respectiva aduce plus valoare consumatorilor? Cel mai probabil nu. Toate campaniile promoveaza exclusiv produse sau servicii, nu cauta sa adauge plus valoare pentru consumatori. Tocmai din aceasta cauza marea lor majoritate sunt ignorate si paguboase in cele din urma.

Sa luam cel mai elocvent exemplu, cel al agentiilor digitale, care sunt responsabile pentru crearea de campanii pentru sute, sau chiar mii de clienti. Daca ele nu aduc plus valoare pentru consumatori, atunci nimeni nu o va face.

Scriem pe Google “agentie digitala”, vedem anunturi sponsorizate deasupra rezultatelor, anunturi sponsorizate sub rezultate, dar toate duc la pagina de prezentare a agentiei, nu la vreo postare care sa aduca plus valoare. Aveti mai jos un screenshot.

google adwords campanie agentie digitala

Unele dintre agentii ajung sa plateasca si pana la 20 RON pe click pentru expresia “campanii adwords”. Altfel ar fi stat situatia in cazul unei postari sponsorizate cu titlul “Fii propria ta agentie digitala” sau “Cum sa creezi singur o campanie Adwords eficienta”, unde consumatorul ar fi invatat cateva tehinci elementare de promovare online, iar pentru servicii complete si profesioniste ar fi devenit clientul repsectivei agentii. Trebuie sa contribui cu ceva pentru a primi increderea consumatorilor. Aveti aici un exemplu de pe siteul nostru.

Pe Facebook intalnim exact acelasi lucru. Facebook este o platforma unde utilizatorii interactioneza cu familia sau prietenii, si s-au facut eforturi uriase pentru ca Facebook sa fie perceputa in acest sens, eforturi care au dat roade. Acum ganditi-va ca interactiunea cu un prieten apropiat este intrerupta de o reclama la un magazin online, sau la un credit bancar, fara ca acea intrerupere sa adauge valoare in viata consumatorului. In astfel de cazuri sunt absolut normale reactiile negative ale consumatorilor, reactii ce pot aduce prejudicii de imagine.

Campaniile Google Adwords si Facebook Ads ocupa de obicei primul loc in strategiile de marketing digital ale agentiilor, din cauza ca este mai comod, mai rapid, si pana la urma este ceea ce isi doresc clientii lor, fara a fi informati insa cu privire la adevaratele implicatii sau alternative.

Este insa mai dificil, mai solicitant, sa creezi continut valoros, continut care sa duca la relatii stranse intre consumator si companie, relatii bazate pe incredere si respect. Este chiar si mai “absurd” sa promovezi un astfel de continut, deoarece ar insemna sa pui consumatorul pe primul plan, indiferent ca este client existent sau nu, iar in momentul de fata, nici agentiile, si nici companiile, nu sunt dispuse sa faca acest lucru, din pacate…

O strategie eficienta Google Adwords si Facebook Ads incepe cu crearea de valoare iar apoi cu promovarea acelei valori. Daca marketingul digital reprezinta o alternativa serioasa la cel traditional, atunci trebuie facut in mod serios si profesionist.

Despre autor

digital.ro
digital.ro

Servicii Digital Marketing Complete: paul@digital.ro

Copyright © 2017 Digital Marketing